Tempura

Tempura is een populaire Japanse kooktechniek waarbij diverse groenten in een licht beslag worden gedompeld en vervolgens worden gefrituurd tot ze knapperig en goudbruin zijn. Hier is een eenvoudig recept voor een tempura-beslag en enkele suggesties van groenten die je kunt gebruiken.
Ijskoud water kun je ook maken door water met ijsklontjes te mengen en deze dan te zeven.

Benodigdheden

  • Frituurpan of pannetje met olie
  • Keukenpapier
  • Kommen
  • Lepel
  • Plank
  • Mes
  • Schuimspaan
  • Thermometer voor hoge temperatuur wanneer je geen frituurpan hebt.

Ingrediënten Tempura-beslag

  • 150 g vegan tempuramix of
  • 75 g patentbloem en 75 g rijstebloem of aardappelzetmeel
  • 260 ml ijskoud bruiswater
  • of 160 ml ijskoud bruiswater en 100 ml vodka
  • 1 tl bakpoeder(let op of dit al in de mix zit)
  • 1 el sojasaus
  • Snufje zout
  • Ijswater (om het beslag koel te houden mocht je het niet meteen gebruiken)

Bereidingswijze

  1. Meng de bloem, het ijskoude water en het bakpoeder in een kom tot een glad beslag.
  2. Het is prima als er wat klontjes ontstaan, dit geeft een mooier resultaat.
  3. Optioneel: plaats de kom met het beslag in een grotere kom met ijsblokjes om het beslag koel te houden.

Ingrediënten Tempura

  • Zoete aardappel, in dunne plakjes
  • Broccoli, in kleine roosjes
  • Paprika, in reepjes
  • Champignons, in plakjes
  • Ui, in ringen
  • Courgette, in dunne plakjes

Frituren

  1. Verhit olie in een diepe pan of friteuse tot 180°C.
  2. Dompel de ingrediënten een voor een in het tempurabeslag en frituur ze tot ze goudbruin en knapperig zijn.
  3. Doe dit in kleine porties om de temperatuur van de olie stabiel te houden.
  4. Haal de gefrituurde tempura uit de olie met de schuimspaan en laat ze uitlekken op keukenpapier.
  5. Serveer de tempura van groenten direct, bij voorkeur met een dipsaus zoals sojasaus gemengd met mirin en een beetje geraspte gember en of chiliflakes.