Benodigdheden

  • Frituurpan of pannetje met olie
  • Pincet
  • Schepnetje om te frituren of schuimspaan
  • Plateautje
  • Keukenpapier
  • Ovenschaaltje
  • Aluminiumfolie
  • Plastic folie
  • Koffiemolen of nutribullet

Ingrediënten voor 4 personen

  • 4 middel prei
  • 3 vellen nori
  • Olijfolie
  • sushiazijn
  • 1 dikke kruimige aardappel of 2-3 kleintjes
  • Veganaise kant en klaar
  • Kerriepoeder
  • 4 rijstvellen
  • Rasp van citroen
  • Rasp van limoen

Bereidingswijze

  1. Zet oven aan op 160°C.
  2. Haal het donkergroene deel van de prei en maak daar een poeder of een olie van of vries ze in voor een andere bereiding.
  3. Was de prei, zorg dat er geen zand meer in of op zit, dep ze droog.
  4. Snijd de prei door de helft, maak met een mesje kleine gaatjes verdeeld over de lengte van de prei. Dit om stoom te laten ontsnappen bij het garen.
  5. Leg de prei strak tegen elkaar in de ovenschaal.
  6. Strooi rasp van limoen over de prei en druppel olijfolie en sushiazijn eroverheen.
  7. Dek de prei af met aluminiumfolie zodat de stoom zijn werk kan doen, gaar ze 60-70 minuten. Laat ze afkoelen tot lauw.
  8. Haal de buitenste laag van de prei. Leg ze naast elkaar terug in de ovenschaal en zet ze afgedekt weg.
  9. Maal de norivellen in koffiemolen of nutribullet
  10. Kook de aardappel gaar in water met zout.
  11. Prak de aardappel heel fijn en maak een smeuïge crème samen met de veganaise, maak op smaak met kerrie, rasp van citroen, peper en zout. Zeef de crème en doe deze in een spuitzakje. Leg in de koeling.
  12. Maak stukken van de rijstvellen en frituur ze wanneer alles klaar staat om op het bord te leggen.

Bestrooi ze met zout en een beetje noripoeder.

Leg de preitjes op het bord, zet wat dopjes aardappelcrème erbij en bestrooi met noripoeder, rasp van limoen.